در نشست تخصصی شورای معاونین کردستان مطرح شد:

مراکز اختلالات یادگیری کلینیک تخصص آموزش وپرورش هستند

شناسهٔ خبر: 392ADE30 -
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان کردستان گفت:مراکز اختلالات یادگیری کلینیک تخصص آموزش وپرورش هستند

به گزارش هاناخبر ،نشست تخصصی شورای معاونین آموزش وپرورش استان با حضورمعاونت پیشگیری، تشخیص وتوانبخشی ومدیر حوزه توانبخشی سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشورو سایر اعضاء پیش از ظهر امروز در محل سالن جلسات اداره کل آموزش وپرورش برگزار شد.

در این نشست رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان با اشاره به آیه ی 32 سوره مبارکه مائده گفت: امیدواریم که همه فعالیت ها واقدامات که در راستای آموزش وپرورش استثنایی استان صورت می گیرد مصداق این آیه ی مبارکه قرآنی قرارگیرد.

محمدی با بیان اینکه مدیریت پیشران اصلی جامعه است و توسعه پیامد آن تصریح کرد: ریشه توسعه نیافتگی سوء مدیریت است، کشور توسعه نیافته نداریم آنچه هست ضعف مدیریت است.

رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان افزود: تنها ونادرترین سازمانی است که در تشکیلات آموزش وپرورش مصوبه صریح مجلس شورای اسلامی را دارد که بنا به قانون 21 آذرماه سال 1369 تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه در همین قانون چندین بند اهداف و وظایفی قانونی را برای آموزش وپرورش استثنایی در نظر گرفته اند، افزود: همچنین 7 گروه دانش آموزی شامل کودکان‌ و دانش‌آموزان‌ کم‌ توان‌ ذهنی، آسيب ديده شنوايي، آسيب ديده شنوايي، داراي اختلالات رفتاري ـ هيجاني، دارای مشكلات ويژه يادگيري، چند معلوليتي و دارای اختلالات جسمي ـ حركتي تحت پوشش آموزش وپرورش استثنایی در نظر گرفته شده است.

محمدی گفت: طبق این قانون دانش آموزان استثنایی به فردی اطلاق می شود که از نظر شناختی‌، هوشی‌، جسمی‌ ، عاطفی‌ و یا اجتماعی‌، تفاوت‌ قابل‌ ملاحظه‌ای‌ با افراد همسن‌ خود داشته‌ و این ‌تفاوت‌ به‌ حدی‌ باشد که‌ برخورداری‌ آنان‌ از آموزش‌ و پرورش‌ را مستلزم‌ تغییراتی‌ (متناسب‌ با ویژگیهای این‌ دانش‌آموزان‌) در برنامه‌ها، محتوی‌، روشها، مواد و فضای‌ آموزشی‌ عادی‌ و ارائه‌ خدمات‌ آموزشی و توانبخشی‌ ویژه‌ به‌ آنان‌ می کند.‌

رئیس آموزش وپرورش استثنایی کردستان با اشاره به فعالیت 540 نفر از نیروی انسانی در آموزش وپرورش استثنایی استان گفت: 6۸ (کد) مدرسه مستقل وضمیمه شهری وروستایی استثنایی به یک هزار و518 دانش آموز با نیاز ویژه دختر وپسر در 260 کلاس درس خدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی و توانبخشی ارائه می‌دهند.

وی در ادامه گفت: همه مناطق استان بجز زیویه وکلاترزان تحت پوشش قرار گرفته اند و بیشترین دانش آموزان استثنایی با تعداد 355 نفر در ناحیه 2 شهرستان سنندج در حال تحصیل می باشند.

محمدی اظهار کرد :28 مرکز آموزشی وتوانبخشی مشکلا ت ویژه یادگیری که از این تعداد 21 مرکز دولتی و7 مرکز غیر دولتی است که فرآیند غربالگری، تشخیص، پذیرش، آموزش، توانبخشی و مداخلات مبتنی بر نیاز که براساس برنامه آموزش فردی تنظیم می شود را به دانش آموزان جامعه هدف ارائه می دهند.

رئیس آموزش وپرورش استثنایی کردستان با بیان اینکه در مجموع سه هزار 4۷۶ دانش آموز با نیازهای ویژه از خدمات آموزش وپرورش استثنایی استان بهره می برند، گفت: یک هزار و 518 دانش آموز در مدارس استثنایی، 502 دانش آموز تحت آموزشی تلفیقی فراگیردر مدارس پذیرا و یک هزارو 456 دانش آموز طبق برآورد به مراکز مشکلات ویژه یادگیری مراجعه می کنند.

محمدی در ادامه با اشاره به برنامه ریزی عملیاتی در سطوح مختلف وبرشمردن ده شاخص اصلی عملکردی آموزش وپرورش استثنایی استان افزود: عناوین برنامه عملیاتی نیز جهت اجرا در قالب 47 برنامه اصلی به شهرستانها ومناطق ابلاغ شده است.

وی در ادامه پوشش تحصیلی، طرح ها وبرنامه های کیفیت بخشی، اجرای برنامه ملی سنجش،ارائه خدمات کلینیکی تخصصی در مراکز اختلالات یادگیری به دانش اموزان دارای مشکلات یادگیری، اجرای طرح فراگیرسازی وخدمات فراسازمانی را بعنوان خدمات اصلی 6 گانه در آموزش وپرورش استثنایی استان اعلام کرد.

محمدی به دستاوردهای مهم برون سازمانی اداره استثنایی در انعقاد قرارداد با اداره کل بهزیستی، اداره کل فنی وحرفه ای، کانون پرورش فکری، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)،معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و شورای اسلامی شهر سنندج اشاره کرد و گفت: همچنین تدوین برنامه عمل با معاونت های اداره کل آموزش وپرورش استان بعنوان تفاهم نامه به امضا رسیده است.

رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان تملک زمین و کلنگ زنی مدرسه اوتیسم، ارائه خدمات دهان و دندان رایگان، تدوین الفبای خط بریل کردی با همکاری دانشگاه کردستان، پوشش اخبار ناشنوایان، اجرای طرح جهش تحصیلی، برگزاری دوره های توانمند سازی کارکنان، فراخوان جذب علاقمندان به حضور در آموزش وپرورش استثنایی، اتمام پروژه نیمه تمام،اجرای طرح سودای بندگی، برگزاری دوره های توانمندسازی کارکنان، توسعه مراکز جامع سنجش وتامین و توزیع اعتبار 6 میلیاردی در سال تحصیلی جاری را از جمله سایر اقدامات عملکردی کیفیت بخشی این حوزه برشمرد.

محمدی در پایان کمبود فضای آموزشی مناسب وایمن، کمبود نیروی های متخصص وتوانبخشی ،کمبود شدی، تجهیزات آموزشی وتوانبخشی، مشکلات سرویس ایاب وذهاب دانش آموزان با نیازهای ویژه ونگاه بخشی وجزیره ای به آموزش وپرورش استثنایی را بعنوان اهم چالش های این حوزه عنوان کرد.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
4 + 3 =